Banner

Terminator 2

Judgment Day

8.0
Peter De Backer - 01 juni 2009




On August 29th, 1997, it's gonna feel pretty fucking real to you too. Anybody not wearing 2 million sunblock is gonna have a real bad day. Get it? (Sarah Connor)

'En nu mag het toch iets meer zijn' moet James Cameron gedacht hebben toen hij zeven jaar na zijn doorbraakfilm begon aan wat de blauwdruk voor de moderne blockbuster zou worden. Cameron was ondertussen uitgegroeid tot één van de belangrijkste ('Aliens' was een instant-genreklassieker) en meest beruchte (de productie van 'The Abyss' staat gekend als één van de zwaarste en meest frustrerende ever, Ed Harris moest er zelfs van bleiten) regisseurs in Hollywood en kon dan ook volledig los gehen met zijn langverwachte opvolger op zijn 'Terminator'. En los ging hij...

Met een prijskaartje van meer dan honderd miljoen dollar was 'T2' de duurste film aller tijden bij zijn release en in tegenstelling tot de meeste flopbusters van vandaag kon je dat ook effectief zien op het scherm. De computereffecten (liquid metal, whoo!) uit de stal van ILM waren revolutionair voor het vak, het stunt- en vliegwerk deed de multiplexen daveren op hun grondvesten en Cameron liet op twee uur genoeg grote, luide dingen ontploffen om wannabe Michael Bay groen van jaloezie te maken. Daarbovenop zorgde Schwarzeneggers switch van koelbloedige moordmachine naar familievriendelijke moordmachine voor een lucratieve sprong van cultniche naar mainstream popcornparadijs. Uiteindelijk deed 'T2' de kassa's oorverdovend rinkelen en geldt de film tot op vandaag nog steeds als essentiële en invloedrijke bigbudgetcinema. En Cameron? Die was al volop bezig met zijn volgende 'duurste film aller tijden'. Iets met een boot, Céline Dion en veel waterschade.

Tien jaar zijn gepasseerd sinds de terminator er niet in slaagde om Sarah Connor (deze keer een butched up Linda Hamilton) te doden. Haar zoon, John Connor (Edward Furlong) - u weet wel, de toekomstige verzetsleider in de oorlog tussen de machines en de mensen - is ondertussen een farse tiener wiens stem doet vermoeden dat zijn leidinggevende ballen elk moment kunnen inzakken. En hij zal ze nodig hebben, want deze keer krijgt hij bezoek van twee moordmachines. De ene, de geavanceerde T-1000 (Robert Patrick met dodelijke flaporen) zal er alles aan doen om John te vermoorden, de andere, de old skool T-800(Schwarzenegger) heeft als missie John te beschermen. Tussen de vernielingen, achtervolgingen en explosies door probeert John Connor, samen met zijn vervreemde moeder en privé-terminator, alsnog de wereld de redden van de onvermijdelijke Dag des Oordeels.

Eigenlijk is 'T2' niks meer dan een big-budget-remake van de eerste 'Terminator' waarbij het vinnige low profile-karakter van het origineel werd ingeruild voor een grootschalig spektakel van epische proporties waarbij er dieper wordt ingegaan op het doomsday-scenario van het 'Terminator'-universum. Meer van hetzelfde, maar dan met meer lawijt en een creepy gast die heel hard kan rennen en zijn armen kan omtoveren tot vlijmscherpe messen. Ook deze keer hanteert Cameron de structuur en het niet aflatende tempo van een achtervolgingsfilm, maar gaat hij minder snel op doel af om uitgebreid tijd te maken voor de ene overtreffende climactische set-piece na de andere. Er hangt ballast aan het meer dan twee uur durende effecten-extravaganza, maar gelukkig komt die ballast wel in de vorm van bijzonder knap in elkaar gestoken actiescènes. Van de achtervolging in het viaduct langs de ontsnapping uit de instelling over de inval bij Cyberdyne tot de snikhete finale in de gietsmelterij, het zijn stuk voor stuk verbluffende momenten die bewijzen dat Cameron de wapen-en machinesfetisjist onaantastbaar is wat betreft het orchestreren van actietaferelen. En dan zijn er nog de coole morf-effecten van de T-1000 om het eye candy-feestje compleet te maken.

'T2' is dus groter, ambitieuzer en spectaculairder dan zijn voorganger, maar dat wil niet zeggen dat Cameron soms eens scheef gaat. Tijdens het te lange middenstuk in de woestijn moet de vaart eraan geloven, er ontsnapt een anderhalve moraalpreek te veel uit de mond van Sarah Connor en ook de kindvriendelijke relatie tussen de eigenlijk iets te brave terminator en John Connor slaat soms een valse noot (check in dat geval de voor de rest overbodige director's cut maar eens waarin John Connor de terminator leert lachen). En omdat 'T2' zich zo ongegeneerd wentelt in de overdaad krijg je automatisch een überbombastische mammoet van een film die de spanning, urgentie en intensiteit voor een deel kwijtspeelt tussen de tonnen pyrotechnics die de lucht invliegen. En dan zitten we eigenlijk nog maar net aan de apocalyptische begingeneriek. Uiteindelijk krijg je wel meer waar voor je geld wat betreft spektakel, maar dat beklemmende, onheilspellende doemsfeertje van 'The Terminator' is voorgoed verleden tijd. You win some, you lose some.

Maar toch is 'T2' meer dan een hol, bombastische vehikel op automatische piloot. De personages krijgen voldoende aandacht, terwijl ook hun onderlinge relaties en spanningen voldoende uitgewerkt zijn om de fans te plezieren. Zo behandelt een koele Sarah Connor John meer als toekomstige messias dan als zoon, terwijl de terminator in de surrogaatvaderrol wordt geduwd als emotioneel bindmiddel. Het zijn clevere en subtiele spielereien met als ironische hoogtepuntje de transformatie van Sarah Connor van onwetende girl next door in de eerste film tot gespierd machowijf dat zo mogelijk nog koelbloediger en dodelijker is dan de terminator zelf. Ze zou ongetwijfeld heel goed overeenkomen met Lt. Ripley, Camerons andere manwijfje.

Een bitter persoon zou 'T2: Judgment Day' kunnen veroordelen als dé film die de weg effende voor de eindeloze stroom van overbodige, inferieure special effects-blockbusters die we elk zomer ongevraagd over ons heen krijgen, maar wedden dat diezelfde bittere persoon niet zal kunnen ontkennen dat hij twee uur lang met open mond, blinkende ogen en klamme zweethandjes heeft zitten genieten van het onweerstaanbaar popcornspektakel dat van 'T2' de onnavolgbare koning van de jaren negentig-blockbuster maakte. Superieur entertainment en één van de weinige keren dat 'more' effectief 'more' was.

E-mailadres Afdrukken
 
Terminator 2
VS / 1991
Regie: James Cameron
Scenario: William Wisher Jr. en James Cameron
Met: Arnold Schwarzenegger; Linda Hamilton; Edward Furlong; Robert Patrick
Duur: 137 min.



Advertentie
Banner
Advertentie

TEST