Y Tu Mama Tambien

8.0

101 min. / US-MX

De titel laat zich vertalen als "En je moeder ook", of voor de bewoners van het exotische Antwerpen: "Aa moed'r!". In het kielzog van de onverwacht populaire Mexicaanse film 'Amores Perros', kreeg ook deze tragikomedie van regisseur Alfonso Cuaron een reële kans in de bioscopen, en terecht: 'Y Tu Mama Tambien' mag dan wel stilaan de reputatie hebben gekregen van "die film over die rukkende tieners", maar is heel wat meer dan dat.

Centraal staat de vriendschap tussen Julio en Tenoch, twee pakweg zeventienjarige Mexicaanse jongens, die elkaar in feite al hun leven lang kennen. Aan het begin van de film zeggen ze beiden hun respectieve vriendinnetjes vaarwel, die de zomer in Europa gaan doorbrengen, onder dure eden van liefde en trouw. Twee minuten later beginnen de jongens aan hun eigen zomer, die er schijnbaar voornamelijk uit zal bestaan grappen over elkaars scheten te maken, wiet te roken en zichzelf suf te masturberen.

Opvallend voor een Mexicaanse film, is dat dit verhaal zich niet afspeelt tegen de gebruikelijke achtergrond van totale armoede - de families van Julio en vooral Tenoch zijn goed af, de twee jongens zijn afkomstig uit de hogere middenklasse, hun familie bestaat uit politici, dokters en schrijvers. Het gedrag van de vrienden, weinig verheven voor mensen die de hand van de president regelmatig schudden, is dus enkel het resultaat van hun eigen puberaal ennui.

Tijdens een huwelijksfeest, waarop ook el presidente (ironisch gespeeld door de producer van de film) aanwezig is, ontmoeten Julio en Tenoch de tien jaar oudere Luisa, een aangetrouwde nicht van Tenoch. Luisa heeft een andere kant van het leven meegemaakt: ze zorgde vijf jaar lang voor haar stervende moeder, en ging vervolgens vrijwel meteen een schijnbaar geslaagd huwelijk aan met Jano - schijnbaar. Met alle charme en subtiliteit zeventienjarige jongens eigen, proberen Julio en Tenoch Luisa mee te lokken op een ritje naar het niet bestaande tropische strand "De Mond Van De Hemel". Tot hun eigen verbazing zegt Luisa ja, en wat volgt is een road movie over twee jongens en een oudere vrouw, die de stad achter zich laten voor het platteland, onderweg naar nergens.

Het verhaal stelt op zichzelf niet veel voor, en u zult zelf ook wel kunnen bedenken dat Julio en Tenoch veel volwassener uit die auto zullen stappen dan ze erin zijn gestapt. Maar wat zo mooi is aan Y Tu Mama Tambien is de manier waarop die evolutie in beeld wordt gezet, en de extra lagen die Cuaron gaandeweg aanbrengt in het verhaal.

De dialogen ruiken naar improvisatie - ze zijn weinig gesofisticeerd, maar dat zijn de jongeren waar de film over gaat ook niet. Het verschil tussen deze geile-tiener-komedie en al die andere, voornamelijk Amerikaanse voorbeelden van het genre, is dat deze film de blik van een volwassen, intelligent filmmaker op de geile tieners biedt, in plaats van enkel goedkope punten te willen scoren met humoristisch bedoelde, vulgaire scènes. Ik kan mij voorstellen dat lacherige conversaties over de vorm en omvang van je penis bij het leven van een tiener kunnen horen. Van trompetten in je rectum en met superlijm aan je lul vastgeplakte handen ('American Pie 2'), kan ik dat al niet meer zo makkelijk. 'Y Tu Mama Tambien' bevat scènes die strikt genomen even vulgair en flauw zijn als eender wat uit 'American Pie' of 'Road Trip', maar de vulgariteiten en flauwheden worden dan ook als dusdanig verkocht: als de stupiditeiten van pubers die nog een hele weg hebben af te leggen naar de volwassenheid. De sfeer en de intenties van deze film liggen helemaal anders. We zien de hoofdpersonages masturberen en seks hebben - overgens op een verrassend smaakvolle manier in beeld gezet - en we zien echte mensen, niét van die onmogelijk knappe, gladde Hollywoodtieners.

Het personage van Luisa is hierbij uiteraard erg belangrijk: als mentor van de twee jongens leert ze hen over het echte leven, niet door te beginnen prediken, maar juist door deel te nemen aan hun conversaties, en mee te praten op hun niveau. Dialogen die soms trouwens enorm geestig zijn. (Luisa: "Je moet van de clitoris je beste vriend maken." Julio: "Wat voor vriend verstopt zich altijd voor je?") Maar het is pas tijdens de allerlaatste scène dat we helemaal duidelijk inzien wat haar rol precies betekende, en hoe de thema's van de film in haar personage werden belichaamd.

Corrumpering, het kapot gaan van zuiverheid en reinheid staan centraal in 'Y Tu Mama Tambien'. De in de stad opgegroeide rijkeluiskindjes ondernemen een reisje naar het platteland en ontmoeten daar een levensstijl waar ze zich eerder wellicht niet bewust van waren: de boerenbevolking die door de plotselinge groei van Mexico naar een industrieel land zijn achtergelaten in de ontwikkeling en nauwelijks een toekomst hebben. Er groeit een soort van kanker doorheen alles wat we zien in de film: we zien politici die corrupt zijn, huwelijken die slechts schijn zijn, vriendschappen gebaseerd op leugens en bedrog, gepretendeerde liefde die niet echt iets voorstelt. Naarmate Julio, Tenoch en Lucia dichter bij hun bestemming komen, wordt dat steeds duidelijker; het reisje confronteert hen met zichzelf en dwingt hen ertoe harde vragen te stellen over zichzelf en elkaar. Je kunt dan wel scheten zitten laten in een auto, maar wat betekent het uiteindelijk als zelfs de meest fundamentele beloftes die je elkaar ooit gemaakt hebt, niet nageleefd kunnen worden? Alles in deze film blijkt tenslotte nep te zijn, of dat snel te zullen worden; zelfs het strand waar ze naartoe gaan, bestaat niet echt. Wanneer ze dan toch een bestemming bereiken, een idyllisch strand, dan horen ze dat op dat strand binnenkort een gigantisch hotel komt te staan. Alles gaat kapot.

Kijk, en dàt soort van thematiek, subtiel aangebracht in een geestige tragikomedie, zul je dus niet tegenkomen in de gemiddelde Hollywood-tienerkomedie. Cuaron slaagt erin om een zware film op een luchtige manier te vertellen. We krijgen pessimistische boodschappen met een glimlach meegedeeld, en het wérkt. Met mooie acteerprestaties en geslaagd camerawerk, biedt Cuaron hier het perfecte tegengif voor al die ondingen van de laatste jaren. Eat your heart out, 'American Pie'!

Y Tu Mama Tambien
Regie: Alfonso Cuaron
Scenario: Alfonso Cuaron; Carlos Cuaron