Y :: The Last Man 1 :: Ontmand (Guerra & Vaughan)

Brian K. Vaughan is één van de scenaristen van de laatste jaren. Samen met Pia Guerra stond hij in voor de comic Y: The Last Man. Nu begint De Vliegende Hollander aan de tien te vertalen delen.

Wat zou er gebeuren indien er slechts één man op aarde zou overblijven? Brian K. Vaughan gebruikt deze invalshoek voor een breed opgezet epos over de tocht van Yorick Brown naar zijn geliefde en naar de oorzaak van een wereldwijde catastrofe die alle mannelijke wezens op aarde gedood heeft. Tijdens die tocht gebruikt Vaughan dit uitgangspunt voor verschillende verhalen waarin hij de vaste stereotypen over man- en vrouwverhoudingen uitdiept. Tegelijk blijft Y: The Last Man toch ook een puur avonturenverhaal dat heel spannend blijft en vol cliffhangers zit.

In 2004 besteedden we bij goddeau al aandacht aan het verschijnen van de oorspronkelijke derde bundel One Small Step. Toen konden we ons enthousiasme al moeilijk verbergen. Nu de reeks een vertaald leven krijgt, gaan we helemaal overstag voor de dynamische vertelling van Vaughan en Pia Guerra. Tekenares Guerra doet heel wat meer dan gedienstig de gepaste tekeningen bij het verhaal leveren. Ze bepaalt met haar sobere maar heel leesbare tekeningen voor de juiste sfeer. Y: The Last Man is een van oorsprong Amerikaanse comic, maar nergens vallen de bombastische over-the-top-stijl of de gewelddadige excessen van veel superheldencomics te bespeuren.

Y doet heel Europees aan, gecombineerd met het meeslepende, filmische karakter van de vertelling. Niet voor niets heeft Vaughan drie seizoenen lang meegeschreven aan de tv-serie Lost. Hij heeft die job onlangs trouwens verruild om verder te kunnen werken aan verfilmingen van zijn eerdere stripprojecten. Ook Y zit mee in die molen, want na tien delen kreeg de reeks in 2008 een fel gesmaakt einde. Aan het einde van de publicatie zat ze trouwens op het toppunt van haar populariteit. De reeks maakte van Vaughan één van de meest populaire schrijvers. Guerra koos er voor om aan bescheidener projecten te blijven werken, onder meer een nieuwe versie van Doctor Who voorzag zij van beeldmateriaal.

In dit eerste deel ontmoeten we de vaste personages. Yorick Brown is een jonge mislukte ontsnappingskunstenaar met een aapje Ampersand. Agent 355 is een geheimagente die zich tot doel heeft gesteld Yoricks unieke status te vrijwaren. Alison Mann is dan weer een bekende genetica, die op wetenschappelijke gronden wil verklaren waarom de plaag heeft kunnen plaatsvinden. Met dit intrigerende trio vertrekken we in Ontmand op een meeslepende tocht die nooit verveelt. Y: The Last Man toont een volwassen stripverhaal dat een groot potentieel aan lezers kan overtuigen.

recent

Zimmerman

17 maart 2024Rotown, Rotterdam