Banner

BIFFF 2019 - Het Palmares

David Vanden Bossche - 22 april 2019
alt

Zoals elk jaar werden op de slotavond van het BIFFF festival in Brussel, prijzen uitgereikt in talrijke categorieën. We zetten de belangrijkste bekroningen voor u op een rijtje, voor de volledige lijst, verwijzen we graag door naar de site van het festival zelf: www.bifff.net .

Vanuit het standpunt van Enola gezien, was de belangrijkste prijsuitreiking van de avond die van de persprijs (prix de la critique) , een jury waarin onze recensente Yirka De Brucker een prominente plaats innam. Zoals u op de blog kon lezen, stak wat haar betreft Braid van Mitzi Peirone er met kop en schouders boven uit, maar de juryleden bereikten na een geanimeerd debat een consensus rond het eveneens zeer geslaagde The Pool (Narok 6 Metre) uit Thailand, een film die ook de ‘Steve Johnson’s Special Mention Award’ kreeg van de internationale jury. Yirka en haar collega-juryleden brachten – zoals de traditie en vooral het BIFFF publiek het wil – ook ‘une chanson’ ten gehore (‘Time’s a Wasting’ van Johnny & June Carter Cash) , een onvergetelijk moment, waarvan u beelden kan vinden op de Instagram pagina van onze recensente.

Ook Patrick Duynslaegher, voormalig artistiek directeur van het film Fest Gent en voorzitter van de jury in de categorie ‘beste Europese film’ (Méliès Competition), ontsnapte niet aan die traditie en zong L’Italiano van Toto Cutugno, zeer passend gezien het belang van de song in de bekroonde film: het venijnige Sono Tornato. De internationale jury bekroonde Extra Ordinary, en Little Monsters, de thriller jury Door Lock, terwijl de 7th Orbit competitie een speciale vermelding opleverde voor Cities of Last Things en de grote prijs toekende aan Werewolf. De publieksprijs, tenslotte, ging naar het Japanse Cut of the Dead en met de vertoning van de slotfilm Greta van Neil Jordan, viel het doek over de zevenendertigste editie.

E-mailadres Afdrukken