Daniel Clowes

''Ik ben elke keer blij wanneer een lezer emotioneel en geëngageerd op mijn werk reageert.''

Marc Bastijns - 01 februari 2016

Nu Daniel Clowes met Patience zijn langverwachte terugkeer maakt, schoof enola hem enkele vragen onder de neus. De geroemde maker van stripklassiekers als Ghost World en David Boring toont alle collega’s met Patience nog maar eens hoe het echt moet. “Strips blijven het belangrijkste voor mij, er is niets wat daar zelfs maar bij in de buurt komt.”

enola: Met Patience maak je een lang verwachte terugkeer naar het stripverhaal. Blijft het stripverhaal jouw voorkeursmedium?
Daniel Clowes: “Ik heb eigenlijk nog nooit een roman of gewoon maar fictie geschreven, en ook beeldende kunst buiten het stripverhaal heb ik nog niet gemaakt. Anderzijds zou ik me daar ooit wel eens aan willen wagen. Het werken aan films is zeker plezierig, maar dit blijft voor mij iets occasioneels. Strips blijven het belangrijkste voor mij, er is niets wat daar zelfs maar bij in de buurt komt.”

enola: In 2015 verscheen een box met alle materiaal uit je magazine Eightball. Hoe kijk je terug op dit vroegere werk? Hoe staat het in vergelijking met je recente werk zoals Patience?
Clowes: “Ik werd bij het werken aan Patience ten dele geïnspireerd door mijn eigen vroege werk. Dat ging dan zowel om de pure inhoud als om het concept van het opzoeken van een confrontatie met en het onderzoeken van een jongere versie van jezelf. Daar gaat Patience in grote mate over. Het is immers een vreemd gevoel om als kunstenaar verschillende decennia gewerkt te hebben en via je werk een dergelijk duidelijk spoor van je eigen persoonlijkheid achter te hebben gelaten. Het wordt zo alleen maar moeilijker om te blijven ontsnappen aan je eigen verleden, om jezelf telkens volledig te blijven heruitvinden. Tegelijk kan het ook bijzonder verhelderend zijn.”

enola: Is in je werk de boodschap belangrijker dan het eigenlijke verhaal van de personages?
Clowes: “Ik heb geen enkele interesse in het overbrengen van een boodschap. Indien er één aanwezig is in één van mijn verhalen dan komt deze natuurlijk voort uit een soort onbewuste harmonie van de verschillende verhaalelementen en staat deze volledig los van enige intentie. Mijn enige doel met mijn verhalen is het scheppen van levende, ademende personages en deze in situaties te plaatsen die overeenstemmen met het specifieke karakter van hun leefwereld.”

enola: de Nederlandse editie van Patience verschijnt twee maanden eerder dan de oorspronkelijke, Engelse versie. Hoe is dat gekomen?
Clowes: “Het is voor mij het bewijs van de meertaligheid van het Nederlandstalige lezerspubliek. De lezers daar staan er immers om bekend gewoon de Engelse editie te kopen wanneer deze eerst beschikbaar is. Franse of Amerikaanse lezers, daarentegen, zouden blijven wachten op een vertaling van een buitenlands auteur.”

enola: Heel wat lezers en critici lijken jouw werk te waarderen omdat het hen ‘uit evenwicht’ brengt of ‘onrustig’ maakt. Kan je je daarin vinden?
Clowes: “Na dertig jaar stripverhalen getekend te hebben, heb ik zowat elk mogelijk adjectief gehoord om mijn werk te beschrijven, waaronder verschillende die niet geschikt zijn om hier weergegeven te worden. Het is zo dat ik er noch mee akkoord ga, noch dat ik het er oneens mee ben. Ik ben elke keer blij wanneer een lezer emotioneel en geëngageerd op mijn werk reageert.”

enola: na Ghost World en Art School Confidential waren er even geen verdere verfilmingen van je werk. In 2016 zal nu wel een bewerking van Wilson in première gaan. Wat was je betrokkenheid bij die film?
Clowes: “Ik schreef het scenario voor de film en gaf het dan met plezier door aan de filmmakers om er verder mee aan de slag te gaan zonder enige verdere betrokkenheid van mijn kant (los van het beantwoorden op enkele vragen tijdens het filmen). Ik leerde uit mijn actieve deelname aan de andere films die je vermeldt, dat ik niet geniet van het proces van het filmen zelf. Enkel het schrijven gaf me toen echte voldoening. Mijn conclusie was dan ook dat ik mijn focus moest houden op stripverhalen, mijn eerste en enige echte liefde.”

enola: Werk je nu anders sinds je stripverhalen niet langer in korte afleveringen gepubliceerd worden?
Clowes: “Ik hou van beide manieren van werken. Ik begin meestal op een hele andere manier aan elk nieuw project, los van de manier waarop het uiteindelijk gepubliceerd zal worden. Wanneer je niet moet nadenken over het periodieke ritme van een tijdschrift, geeft dat meer mogelijkheden om de grote verhalen te bekijken zonder die in kortere leesbare fragmenten te moeten opdelen. Anderzijds verlies je zo ook een deel van de ‘onmiddellijkheid’ van het werken in korte delen en het gaandeweg publiceren.”

enola: Er was een hele heisa in de aanloop naar de uitreiking van de Grote Prijs van Angoulême dit jaar. Wat is jouw mening over de hele discussie en de waarde van de Grote Prijs?
Clowes: “Ik heb daar op dit punt niets meer aan toe te voegen. Persoonlijk ben ik er voorstander van dat alle prijsuitreikingen voor de kunsten zouden afgeschaft worden. Het voelt altijd aan als iets wat door niet-kunstenaars opgelegd wordt om het niet-kwantificeerbare toch te kwantificeren.”

E-mailadres Afdrukken
 
Daniel Clowes
Tekeningen: Daniel Clowes
Scenario: Daniel Clowes
www.danielclowes.com

Uit ons archief
Banner