Marchal & Rodolphe

Memphis: 1. Schijnwereld

6.5
Marc Bastijns - 18 mei 2014

Het bevreemdende zoeken in de dagelijkse realiteit; het werk van scenarist Rodolphe draait daar vaak om. Memphis is een nieuwe trilogie die ook nu weer vertrekt vanuit het normale en het alledaagse.

Louis en Roosevelt zijn twee journalisten die werken voor de krant van Memphis, Tennessee. Ze zijn goed met elkaar bevriend, maar binnen de redactie staan ze niet erg hoog aangeschreven. Zo is Roosevelt verantwoordelijk voor de rubriek met de paranormale verschijnselen. We bevinden ons in Memphis, in een wereld die sterk lijkt op de jaren ’60. Alles gaat zijn gewone gangetje, maar stilaan komt Louis enkele vreemde verschijnselen tegen. Bij Roosevelt kan hij ermee terecht, maar voor het overige neemt niemand in de stad Louis’ beweringen ernstig. Geheel toevallig komt dan Kate op de redactie binnenwandelen. Zij lijkt Louis en Roosevelt wel te begrijpen en trekt zich hun lot wel erg persoonlijk aan. De vreemde verschijnselen stapelen zich op en aan het einde van dit eerste deel lijkt Memphis dan ook maar weinig meer op de normale stad. Alles staat klaar om het verhaal vanaf het tweede deel echt te doen losbarsten.

De kwaliteiten van Rodolphe werden in het verleden al uitgebreid tentoongespreid in tal van reeksen, zoals Trent, Dock 21 of Kenya. Hij zoekt vaak het ongewone op in dagdagelijkse situaties. In Memphis drijft hij dat tot het uiterste. Zo bouwt hij in de loop van dit album op een subtiele wijze de spanning op. Kleine elementen zorgen er voor dat we als lezer ook steeds meer in de war raakten bij het beeld van Memphis in de jaren ’60. Iemand lijkt te willen verhinderen dat Louis en Roosevelt dingen ontdekken die kost wat kost geheim moeten blijven. Rodolphe maakt van zijn twee hoofdpersonages geloofwaardige karakters met wie echt kan worden meegeleefd. Het personage Kate blijft voorlopig echter wat in het midden. Zo lijkt haar functie momenteel niet verder te reiken dan het scheppen van ruzie tussen Louis en Roosevelt en het tonen van wat vrouwelijk naakt in het midden van het album. Hierdoor lijkt Kate voorlopig meer in de weg te lopendan echt een functie te hebben als personage. Hopelijk brengt het vervolg hierin verandering.

Met Bertrand Marchal werkte Rodolphe al eerder samen. Zo stond dit duo al in voor de reeksen Namibia, Grens en The Village. Het beheerste realisme van Marchal is een perfecte aanvulling bij de verhalen van Rodolphe. De kleuren van Sébastien Bouët mogen niet over het hoofd gezien worden. Hij voegt een scheut nostalgie toe en maakt van Memphis een echte stad uit de jaren ’60. Memphis is dus het resultaat van de samenwerking van drie echte vakmannen. Vernieuwende experimenten zal je in Memphis niet vinden, maar wel een meeslepende opener van een nieuwe trilogie. Er is dus zeker voldoende ruimte voor uitzinnige complottheorieën in de komende albums. Toch kijken we expliciet naar Rodolphe en hopen we dat hij de subtiliteit van Schijnwereld kan doortrekken naar de twee overige delen van de reeks.

E-mailadres Afdrukken
 
Marchal & Rodolphe
Glénat
Tekeningen: Bertrand Marchal
Scenario: Rodolphe
www.glenatbenelux.be

Advertentie
Banner
Advertentie