Pearson

Hilda: 5. Het Woud van Steen

7.5
Marc Bastijns - 10 juli 2017

Het vijfde deel uit de reeks strips over Hilda is net in vertaling verschenen. Luke Pearson gooit het over een andere boeg door de relatie tussen Hilda en haar moeder centraler te stellen. Het Woud van Steen is het eerste deel van een tweeluik.

Na het verschijnen van delen drie en vier van Hilda in vertaling bij Scratch, waren wij erg enthousiast geworden over deze fantasievolle stripreeks voor jong en oud. Met Het Woud van Steen zet Luke Pearson zijn succesverhaal voort. Zo is er zelfs een tekenfilmserie van Hilda in voorbereiding via Netflix. In dit nieuwe verhaal staat de relatie tussen Hilda en haar moeder centraal. Zo is Hilda recent altijd maar van huis met verschillende excuses, om toch vooral maar avonturen te gaan beleven in het magische woud. De spanningen lopen thuis hoog op, tot het moment waarop Hilda en haar moeder allebei in het Trollenwoud belanden. Ze moeten samen een uitweg vinden. Hiervoor zijn ze op elkaar aangewezen. Voor het eerst zit Hildas moeder op de eerste rij in een avontuur van haar dochter. Dit geeft hun verstandhouding toch wel een nieuwe dimensie.

Het avontuur raakt in dit album wat op de achtergrond. Het eerste deel van het verhaal is een opeenstapeling van korte fragmenten van Hildas avonturen buitenshuis. Dit deel duurt redelijk lang, vooraleer Hilda en haar moeder zelf in het woud belanden. Hun avontuur neemt maar een eerder beperkt deel van Het Woud van Steen in, waardoor het verhaal logischerwijs eindigt met een ‘Wordt vervolgd’. Op dit moment werkt Luke Pearson volop aan dat vervolg, dat in de loop van 2017 in het Engels zal verschijnen. De structuur in dit album mag dan wat chaotischer en losser zijn, de grote kracht van Het Woud van Steen zat voor ons net in de grotere rol die de moeder van Hilda toebedeeld krijgt.

Met zijn Hilda-reeks heeft Luke Pearson een pareltje in handen. Er zijn maar weinig strips die zich specifiek richten op kinderen en die tegelijk zo eigenzinnig durven zijn en verhalen vertalen die weg trekken van de clichés en de verwachtingen van de vaste lezers. Puur esthetisch blijft de aanpak van Pearson ook werken. Visueel zijn de albums van Hilda prachtige boekobjecten waarvan elk aspect van de productie klopt. Aan het einde van dit album kondigt men zelfs de tekenfilmserie van Hilda aan, die vanaf 2018 via Netflix uitgezonden zal worden. Met die reeks kan het bereik van Pearsons creatie alleen nog maar groter worden.

In 2010 liet Luke Pearson Hilda debuteren met een kleine comic (die later omgevormd werd tot het eerste album uit de reeks Hilda en de Trol). Samen met Hilda kende ook haar uitgever Nobrow een hoge vlucht. Op korte tijd maakte deze Britse uitgever internationaal naam met strips, illustratieboeken en tussenvormen. In vertaling vond Hilda al snel een thuis bij het in 2014 opgerichte Scratch Books, dat de geestelijke erfgenaam is van het befaamde Oog & Blik. Eén van de grootste uitdagingen voor een uitgeverij als Scratch lijkt ons om een kinderstrip als Hilda ook effectief bij de kinderen te krijgen. Vooralsnog bereikt Hilda vooral het publiek van de ouders die voor hun kinderen wel zo’n mooi boek met een warm en authentiek verhaal willen. De vraag is in hoeverre het doelpubliek van Hilda momenteel stopt bij die ouders. Maar laat ons niet afsluiten met zo’n doemdenken en vooral Luke Pearson en Scratch danken voor deze fijnzinnige en uitzinnige fantasietrip.

E-mailadres Afdrukken
 
Pearson
Scratch Books
Tekeningen: Luke Pearson
Scenario: Luke Pearson

advertentie
Banner