Last Bullets (Lelis & Ozanam)

Marc Bastijns - 20 juli 2009

Aan een razend tempo stelt de collectie KSTR nieuwe striptalenten voor aan het publiek. Last Bullets is een opvallende nieuwe titel. De Amerikaanse burgeroorlog met een fantasievolle saus er overheen.

Tijdens de Amerikaanse Burgeroorlog tussen de zuidelijke en noordelijke staten volgen we een groepje zuidelijke soldaten op hun zoektocht naar een schat. Hun harde realiteit vermengt zich echter met de vreemde fantasiewereld zoals we die kennen uit A Midsummer Night’s Dream van William Shakespeare. Wat volgt is een bevreemdende rit langs de bayou van het zuiden en de boswezens uit de mythologie. Het is een onverwachte combinatie die echter wel overtuigt. Daarvoor kan scenarist Antoine Ozanam rekenen op de getalenteerde Braziliaan Lelis (Olivier de Lelis).

Hij debuteert overweldigend op het Europese toneel, met overdadige pagina’s die vol expressie het verhaal dragen. Soms wordt het lezen van deze strip een heus puzzelwerk door de overdaad aan beweeglijke kleuren en knoestige personages. Toch overheerste bij ons het fijne gevoel weer een nieuw tekentalent te kunnen ontdekken. Het zal ons benieuwen welke richting Lelis uit gaat in volgende projecten.

Zijn partner voor dit verhaal, Antoine Ozanam, is ondertussen een oude bekende in de KSTR-stal. Hij pende eerder al gesmaakte verhalen als Face contre Ciel (met Bandini), Le Chant des Sabres (met Tentacle Eye) en King David (met Singelin) bij mekaar, terwijl hij ondertussen ook al voor andere uitgeverijen heeft gewerkt. Hij kiest telkens voor onwaarschijnlijke combinaties van thema's en genres, die hij dan laat uittekenen door piepjonge talenten. Jammer genoeg blijken de resultaten door al deze risico’s al eens weinig memorabel of ronduit onleesbaar. Bij Last Bullets is dit geenszins het geval. Het is duidelijk één van de meer geslaagde Ozanam-verhalen, met dank aan Olivier de Lelis.

KSTR biedt jonge debutanten een uitzonderlijke kans om one-shots te maken met heel diverse onderwerpen en in al even verschillende genres. Elk nieuw album is dan ook een spannende kennismaking met frisse tekenstijlen en vaak afwisselend schrijfwerk. Regelmatig blijkt de omvang van deze albums (minstens 80 bladzijden) echter te groot te zijn voor de onervaren auteurs. Toch blijft KSTR een label om zeker in de gaten te blijven houden, want het is een uitzonderlijke springplank voor vaak even uitzonderlijk talent.

E-mailadres Afdrukken