Blankets (Thompson)

Marc Bastijns - 08 september 2003

Met Blankets levert de Amerikaanse stripmaker Craig Thompson een heuse mammoet van een strip af. In 582 pagina’s vertelt hij over zijn geloof, het ontdekken van de eerste liefde en de geneugten van het urineren op je kleine broer. Zo maakt hij een striproman die nu al vergeleken wordt met illustere voorgangers als Maus van Art Spiegelman en Jimmy Corrigan van Chris Ware.

Met zijn debuut Goodbye, Chunky Rice uit 1998 verbaasde de jonge Craig Thompson meteen de stripwereld. Zelden verschijnt er immers een debuut dat meteen zo’n grote dosis zelfvertrouwen en volwassenheid uitstraalt. De auteur verhaalde er over de existentiële zoektocht van een schildpad en een muis, en wist in een lieftallige verpakking toch een aantal moeilijke thema’s aan te kaarten. De positieve ontvangst van zijn eerste werk zorgde meteen voor een zware druk op de schouders van de erg jonge Thompson. Zou zijn tweede boek de belofte bevestigen of hem ontmaskeren als een vluchtige eendagsvlieg?

Meer dan 5 jaar later ligt er dan eindelijk nieuw werk in de winkel. Met Blankets waagt Thompson zich aan de zuivere autobiografie en beschrijft hij twee periodes uit zijn leven: enerzijds zijn kinderjaren waarin hij opgroeide in een bescheiden, streng christelijk gezin en anderzijds de periode van de eerste grote liefde. Zijn jeugd wordt gekenmerkt door een afwisseling van wrede pesterijen en kleine mooie momenten. Zo beschrijft Thompson een scène waarin de twee broers mekaar dreigen onder te plassen. Hoe dit ontaardt, zullen we niet verklappen.

Op een kamp ontmoet de 18-jarige Thompson Raina, een meisje dat net als hij wat buiten de gewone jongeren leeft. Zo ontwikkelt zich een hechte band en een innige relatie die echter al snel complexer wordt. Dit is in niet geringe mate te wijten aan de streng religieuze opvoeding van de Thompsons. Craig twijfelt voortdurend aan de oprechtheid van zijn gevoelens en vreest altijd voor zware en onomkeerbare zonden. Dit legt meteen een zware last op de relatie met Raina, zijn vrienden en familie.

De auteur verbeeldt deze twijfels en innerlijke demonen op een metaforische manier, voor een deel zoals ook David B. dat doet in zijn L’Ascension du Haut Mal. Zo worden de afbeeldingen in dit boek vaak vermengd met bijbelse taferelen die op een symbolische manier de realiteit verbeelden. Voeg daaraan een erg dynamische tekenstijl toe die wat weg heeft van Blutch of Frederik Peeters en je krijgt een erg Europees aandoend stripverhaal dat de liefhebbers van de auteursstrip zeker zal bekoren.

Ook Thompsons schrijverskwaliteiten blijken overtuigend uit Blankets. Door een strakke indeling in hoofdstukken weet hij duidelijk de vaart in Blankets te houden. Hij vermijdt al te uitvoerige uitweidingen en zorgt voor een goed evenwicht tussen lichtvoetige scènes en meer diepzinnige momenten. Craig Thompson heeft een album geproduceerd dat zeker niet tussen Maus en Jimmy Corrigan misstaat. Geen van die drie albums kan je met mekaar vergelijken, maar alledrie de strips kunnen wel gelden als uitstekende voorbeelden van de verschillende mogelijkheden van het beeldverhaal.

Dit e-mailadres is beschermd tegen spambots. U heeft Javascript nodig om het te kunnen zien.
08/09/03
©

E-mailadres Afdrukken
 
Blankets (Thompson)

Uit ons archief
Banner