Banner

REWIRE 2019

Negende editie gaat weer voor verrassingen en onbekende parels

Lennert Hoedaert - 26 maart 2019

Neen, op het Haagse festival Rewire ga je wellicht nooit artiesten met hitpotentieel tegenkomen. Wel integendeel, het festival zet al voor de negende keer de meest vooruitstrevende electronica, jazz, experimentele pop en geluidskunst op het programma. Spilfiguur dit jaar is niemand minder dan de Chileens-Amerikaanse geluidskunstenaar Nicolás Jaar, die er zondag exclusief nieuwe muziek zal voorstellen. Dat vraagt om een woordje uitleg van programmator Bronne Keesmaat.

alt

Jaar is nog altijd maar 29, maar heeft al een heel indrukwekkend parcours afgelegd. In 2011 wist de piepjonge muzikant iedereen voor zich te winnen met zijn debuutplaat Space Is Only Noise. Maar ook het genre overstijgende Sirens (2016) en zijn recentste worp A.A.L (Against All Logic) (2018) werden meer dan terecht lovend onthaald. Ondertussen werd hij ook bekend met Darkside, zijn samenwerking met gitarist Dave Harrington. Ook Psychic (2013), de enige plaat van Darkside tot nu toe, werd alom geprezen.

Samen met geluidsarchitect Tim Hecker (die op vrijdag zal spelen met het Konoyo Ensemble) en het Amerikaanse gitaartrio Low is Jaar de bekendste naam op het festival. Maar nu staat al vast dat hij zal verrassen. De producer-duizendpoot zal op zaterdag een dj-set spelen en op zondag twee keer met een bijzondere band een live-set brengen. Een percussionist, saxofonist, pianist en twee doedoekspelers (een dubbelriet blaasinstrument uit Armenië) zullen hem namelijk vervoegen. Daarnaast geeft hij een artist talk en presenteert hij een programma met artiesten van zijn Other People label; Pierre Bastien & Tomaga, vtgnike, Lucrecia Dalt & Alessandra Leone, Patrick Higgins en John Bence.

Keesmaat: “We wilden Jaar al enige tijd op Rewire presenteren. We zijn dan ook zeer vereerd dat hij dit jaar op vraag van Rewire nieuwe muziek heeft gemaakt die hij in Den Haag in première zal voorstellen. Sinds ons eerste contact van de zomer is het project behoorlijk gegroeid”, aldus Keesmaat. “Het oorspronkelijke idee was om enkel met een saxofonist en een pianist samen te spelen. Ondertussen is het uitgegroeid tot een samenstelling met piano, saxofoon, electronica, percussie, blazers en cello.

Onderzoekende geest

Een artiest zoals Jaar past hoe dan ook perfect op een experimenteel en uitdagend festival als Rewire. “Hij is vooral bekend door Darkside en zijn solo platen, maar daarnaast doet hij zoveel meer. Hij bewandelt constant nieuwe paden; zo maakt hij ook soundtracks, heeft hij een interessant label genaamd Other People, een project met een danser en maakt hij ‘site specific' geluidswerken. Zijn onderzoekende geest vind ik inspirerend en past goed binnen de visie van Rewire.” aldus Keesmaat. “Maar ook een band als Low past perfect in het Rewire-programma”, vult de programmator aan. “Op hun recentste album (Double Negative) verkennen ze eveneens nieuwe, radicale geluiden. Daarom wouden we ook hen graag op het festival.”

Uiteraard zijn er op Rewire ook nog tientallen onbekende parels die het publiek zeker moet ontdekken. Een bijzondere artiest is Sosena Gebre Eyesus. “Ze begeleidt zichzelf op een begena, een traditionele harp die een belangrijke rol speelt in de Ethiopische kerk. Eind vorig jaar bracht ze een plaat uit op het label Little Axe, waardoor een breder publiek haar leerde kennen. Toen ik informeerde of ze optreedt, kwam ik te weten dat ze tien jaar in België, meer bepaald in Heist-op-den-Berg, woont. Twee weken geleden ben ik haar gaan bezoeken, dat was een bijzondere ontmoeting.”

Nieuwe flamenco

Zondag speelt nog een andere avontuurlijke artiest in de Oud-Katholieke Kerk: de Catalaanse muzikant Refree. “Hij raakte bekend door zijn samenwerking met latinozangeres Rosalía. Ook hij behoort tot een nieuwe beweging die traditionele flamenco met hedendaagse trends vermengt. Maar terwijl Rosalía intussen bekend is geworden bij een groter publiek, opereert Refree meer in de underground. Hij bracht vorig jaar een plaat uit op het Tak:Til-label waarop hij field recordings vermengt met flamenco, loops en stemmen. Je zou het kunnen omschrijven als flamenco met een experimentele twist.”

Naast de trouwe Rewire-locaties zoals concertzaal Paard en het Koorenhuis wordt dit jaar voor het eerst de Koninklijke Schouwburg in het programma opgenomen. “Dat is omdat we voor het eerst een moderne dansvoorstelling geprogrammeerd hebben; het resultaat van een samenwerking tussen electronicaproducer Jlin en de Britse choreograaf Wayne McGregor. Dit wordt een energieke en boeiende combinatie. Ook Tim Hecker zal in de Schouwburg met een aantal Japanse gagaku-musici zijn recente album Konoyo vertolken.”

Al jaren lokt Rewire een zeer internationaal publiek en dit neemt alleen maar toe. “Ik denk dat we dit jaar bezoekers hebben uit alle continenten behalve Oceanië en Antarctica. We zitten dit jaar al aan 45 verschillende nationaliteiten, twee jaar geleden waren het er 30. Of ze dit jaar een Jaar-effect voelen in de verkoop? Dat wil Keesmaat niet gezegd hebben. “Elk jaar neemt de interesse voor Rewire toe, en wat we vooral merken, is dat zeer veel mensen combitickets kopen. En dat is een goed teken, want we willen uiteraard dat men zoveel mogelijk gaat zien.”

Rewire vindt van 29 tot en met 31 maart plaats in en rondom de binnenstad van Den Haag.

E-mailadres Afdrukken