Banner

De Jeugd Van Tegenwoordig

Tine Maesen - foto's: Robin Dua - 17 januari 2009



Trix, Antwerpen, 15 januari 2009Wanneer het oudje, bij het nakijken van de net aan haar voorbijgeraasde scooter, hoofdschuddend "De Jeugd van Tegenwoordig" prevelt, kan ze waarschijnlijk niet vermoeden wat er zicht nog meer verschuilt achter deze 4 ogenschijnlijk kleine woordjes. Ze weet niet dat die generatie die zij al lang niet meer begrijpt massaal komt opdagen wanneer de band met de welluidende naam 'De Jeugd van Tegenwoordig' haar stad aandoet voor een concert.

Wat ze donderdag helemaal niet kon bevroeden, is dat Trix volledig uitverkocht was en aardig volgepakt stond met jonge mensen, met leeftijden variërend van 14 tot pakweg 30 jaar. Deze mensen werden aardig onder stoom gezet door twee piepjong uitziende dj's, Beatbouncers. Je zou ze haast een handdoek hebben aangereikt om het vocht achter hun oren even droog te deppen. Maar ze bewezen dat op talent geen leeftijd staat en zorgden ervoor dat heel wat achterwerkjes heen en weer bewogen en gaven de voetjes de gelegenheid om wat van links naar rechts te schuifelen.

De Beatbouncersroes waarin de aanwezigen duidelijk verkeerden werd ruw verstoord door De Jeugd van Tegenwoordig-dj en producer Danny de Funk, die naar eigen zeggen het publiek kwam opwarmen met inspiratiebeats van de Jeugd. Wat volgde waren trage hiphopbeats waarbij je zo de borsten en Cadillacs aan je voorbij zag hoppen. Maar alle hop ten spijt bleef het effect gering. Laten we wel wezen dat de Jeugd niet meteen een doorsnee hiphop-publiek trekt, maar wel jongens en meisjes die niet vies zijn van prot, snot en alles wat daartussen zit.

Het was natuurlijk wel een mooie truc om de mensen al niet volledig onder de stoom te zetten, maar lichtjes lauw te laten worden, zodat De Jeugd van Tegenwoordig zonder enig probleem zijn enige echte taak kon vervullen: de mensen uit hun dak laten gaan. Het echte vakwerk moet men overlaten aan specialisten natuurlijk.

Voor de liefhebbers van het genre 'ranzig op z'n best' begon de set al meteen goed: 'Applaus', met de snedige zinsnede "Ik zeg links, recht, links, rechts schudden met die kut en doe maar klappen met je kutje". Bij gebrek aan eigen kut om mee te schudden, voerden de heren hierbij een dansje op dat hen zo een enkele rit Take That bezorgde. De 16-jarige gillende - en naar teelballen grijpende - meisjes op de eerste rij doen vermoeden dat ze niet heel erg ver verwijderd zijn van die boybandstatus... maar dan een tikkeltje anders.

Willie Wartaal, Vieze Fur en P. Fabergé hebben ofwel een brei- en naaicursus gevolgd ofwel een overenthousiaste tante die leuke dingetjes voor de jongens naait als ze moeten gaan optreden. Truitjes met pomponnetjes en voor Vieze Fur een trui met ogen in de capuchon die "Cute" blokletterde. Even later verscheen er zelfs Sex Clown op z'n borst. Wat daar de invulling van mag wezen laten we graag aan uw eigen verbeelding over.

Het kostte de Jeugd toch vier nummers en een vroege 'Watskebeurt' om het doorgaans afstandelijke Belgische publiek volledig loos te laten gaan. Alle handen gingen de lucht in, soms gevouwen en prevelend naar de hemel af en toe wild om zich heenslaand in het ijle.

Er werden op vraag van de heren middelvingers opgestoken, A'tjes (van Antwerpen, jaja) en uiteraard ook hartjes gevormd. Dat laatste is een truc die al langer meegaat en nog steeds z'n effect heeft. Zeker omdat ze telkens weer de moeite nemen om het hele principe van "hartjes maken met handjes" uitleggen alsof ze de plaatselijke creaclub moeten uitleggen hoe stukjes tak in een zelf geknutselde vaas te schikken.

Een set van De Jeugd werkt; elk nummer werkt. De nummers liggen vast en in de handen van de dj; het is aan hen om het publiek op te zwepen en dat gaat zo gemakkelijk dat het lijkt alsof hun microfoons stafjes zijn die het publiek in een betovering krijgen waarbij ze allemaal massaal de meest onzinnige en vooral onbegrijpelijke teksten meekelen. Wees eens eerlijk, zou u zomaar op een doordeweekse dag "wopwopwop", "flap flap als een flamingo" en "Buma in m'n zak" staan zingen aan de bushalte?

Absolute hoogtepunten, in een set met eigenlijk alleen maar hoogtepunten, waren 'Shenkie'dat eindigde in 'Tom's Dinne' van Suzanne Vega en de huidige single 'Datvindjeleukhe'waarbij Vieze Fur zich stijlvol in het publiek liet vallen en zich op handen gedragen en in de ballen geknepen voelde.

De stem van Willeke Alberti mocht de bisnummers op gang zingen met 'Ome Jan'. Menig Belg stond zich licht bedrukt af te vragen wie die Willeke Alberti nu wel mocht wezen. Hier en daar werd een schuchtere poging tot uitleg ondernomen als in: "Euh, Willeke Alberti, ja, dat is een soort Nederlands charmezangeres". Neen, Willeke Alberti is de volledig uit slijm opgetrokken Nederlandse zangeres van het 'levenslied' met hits als 'Vanavond om kwart over zes ben ik vrij', 'Morgen ben ik de bruid' en natuurlijk 'Spiegelbeeld'. Ome Jan maakte weg vrij voor de Jeugd van Tegenwoordig, 'Centje Centje (Damsko Centje Express)' en het bijhorende gezwaai "van de metro naar de treeeeeein".

De laatste in de rij was uiteraard het meer dan fantastische 'Hollereer', kwestie van de grootste bom pas als laatste te laten vallen. "Je kijkt o zo zuur naar me haute couture want me haute couture is o zo duur".

Haute muziek couture met de Jeugd van Tegenwoordig als designers, maakt een geslaagde show in de voorjaarscollectie van 2009!

(Meer afbeeldingen De Jeugd - Beatbouncers)
E-mailadres Afdrukken