Banner

José James + Lefto

Quincy Cloet - 25 maart 2010


"I'm looking at the traditional side of jazz, but I also want to explore dubstep, because that's today's avant-garde music". Het waren de woorden van José James in een interview naar aanloop van het optreden in Brussel. Het album 'Blackmagic' dat in februari werd uitgebracht, beperkte zich in tegenstelling tot voorganger 'The Dreamer', niet enkel tot de jazzwereld. Geluiden uit de nu-soul en dubstep kregen een nieuwe functie in de vocalrythmics van James. Zo diende 'Emotions' van Benga als leidraad voor James' nummer 'Warrior'. Het verdict van ondergetekende was toen echter niet mals. De krachtige en opwindende nummers werden te vaak afgewisseld met traditionele (en soms zelfs fletse) uitingen van liefde. José James is nochtans een artiest die nooit een uitdaging uit de weg gaat en op virtuoze wijze met oude en eigentijdse muziek weet om te gaan. Met een live optreden in de Ancienne Belgique kreeg hij de kans om alle twijfels rond 'Blackmagic' uit te wissen.

Alvorens de parel van de vocaljazz zijn opwachting maakte, kreeg Lefto anderhalf uur de tijd om enkele sfeervolle klassiekers door elkaar te mixen. Daarbij werden de oude krakers niet vermeden, hoewel de deejay probeerde om het authentieke geluid te behouden door alles sober in elkaar te laten vloeien. De Box liep gestaag vol en een opvallend jong publiek liet zich vermaken door bop-klassiekers en intrigerende vocaljazz. Een leuke setting om te vertoeven.

José James opteerde voor een klassiek ensemble met piano, bas en drums om de nieuwe nummers toch de warmte en intensiteit van een jazz-album mee te geven. Na een aanzienlijke intro van het ensemble kwam James met enige sterallures op het podium, vergezeld van zangeres Jordana de Lovely. De zwoele en loungy tonen van 'Code' vervulden hun functie perfect, al klonk het nog niet allemaal even scherp. James probeerde daarna al even de registers open te trekken met een lange en intense rap. Het leek niet het best gekozen moment - zo vroeg in het optreden - maar met een verbazingwekkend uithoudingsvermogen mixte hij zijn eigen stem in het volgend nummer.

'Save Your Love For Me' bood eveneens wat ruimte voor improvisatie al waren het vooral de erotiserende stemklanken van José James die hier hun werk deden. De grote mate van onvoorspelbaarheid is misschien wel de grootste sterkte van het album 'Blackmagic', dat vooral tijdens livevertolkingen tot zijn recht komt. Toch kon een minder nummer als 'Detroit Loveletter' moeilijk de aandacht houden en was er een serieuze pianosolo nodig om niet te vervelen.

Titelnummer 'Blackmagic' klonk daarentegen bijzonder fris en opwindend. Of James met zijn nieuwe geluiden een future direction of jazz heeft gevonden, blijft natuurlijk een prangende doch onbeantwoorde vraag. Hoewel het allemaal bijzonder aantrekkelijk klinkt, is het vooral een hybridisering van ritmische vocals met zwarte magie (lees: black music).
Daarna volgden nog tal van (soms fijne) nummers: 'Electromagnetic' dat op een indrukwekkend tempo werd uitgevoerd, het relaxerende 'Love Conversation' in duet met Jordana de Lovely en de matige uitvoering van 'Lay You Down'. Een echt spanningsmoment tekende zich af tijdens 'Warrior' dat met zijn opwindende pletwals van energie de avond goed maakte. Na de voorstelling van de groep en een buiging kwam het vijftal nog terug voor een (lange) bisronde. Het bloedhete 'Made For Love' was een voltreffer, maar vooral de lange vocalrap die uitmondde in 'Moanin' werd met veel belangstelling gevolgd.

José James heeft wel vaker de gewoonte om met zijn muziekmarathons op meer dan twee uur af te klokken. Het oudere werk bleef (spijtig genoeg) in de kast zitten, maar de muziek van 'Blackmagic' leende zich uitstekend tot veel improvisatie met een energieke en onvermoeibare James in de hoofdrol. Binnenkort verschijnt 'All We Know', het resultaat van een samenwerking met Jef Neve. Een goede reden om de man nogmaals live aan het werk te zien.

E-mailadres Afdrukken