Banner

Deerhoof + Hong Kong Dong + Anabel's Poppy Day

Didier Vanoverbeke - 28 april 2011

De Kreun, Kortrijk, 26 april 2011

Greg Saunier is een beetje verward. "Just across the border from Holland", daar gingen we dinsdag heen, want zoals u weet ligt De Kreun in St.-Laureins. Edoch, naar Amerikaanse normen ligt Kortrijk inderdaad "net over de grens" met Nederland, dus ales is vergeven. Saunier wou ons echter op het hart drukken dat hij nog nooit zo vaak gespeeld had in één stad (vast zijn tweede leugen van de avond), en dat in al die tijd geen mens had toegezegd om hem enkele woorden Nederlands bij te brengen. Derde leugen.

Echter: is dit niet strijdig met de structuur van een concertverslag? Want er waren ook voorprogramma's. Er was Anabel's Poppy Day, een bandje dat snel uit het collectief geheugen zal verdwijnen zonder daarbij veel fouten te maken. Op hun best klonken ze als een soort uitgeputte Broadcast toen die nog geïnteresseerd waren in opgewekte liedjes en schattig orende synthesizers. De show werd echter gestolen door de uit het tehuis ontsnapte eightiesrevival van Hong Kong Dong. Deze Gentse bende toonde dat ze nog steeds ultrarelevant zijn, en deden mij alvast hunkeren naar een delicieuze lp. Want een plaat zou na al die jaren toch niet misstaan, en op het podium werd bewezen dat het materiaal er is. Jong en Vlaams talent klonk zelden zo degelijk.

Deerhoofs livereputatie staat als een huis, en De Kreun is dan ook goed gevuld voor deze tweede passage in (net) minder dan een jaar. Er moet nog even gesoundcheckt worden in de muisstille zaal, en Saunier wordt aangeklampt door Hollanders die met hem over maten willen discussiëren. De man blijft er ongehoord rustig en goedlachs bij. Even later kan er dan eindelijk afgetrapt worden. En als je naam Greg Saunier is, dan doe je dat door je drumkit met ijzeren hand te regeren. In de kleine zaal missen zijn vernietigende snarehits hun effect niet. Lees: ik kwam ondanks de oorbescherming nogal verdwaasd buiten.

Ook Satomi Matsuzaki is in goeie doen, ook al verdrinkt ze op 'Dummy Discards A Heart' nog in haar takenpakket. Dat is snel vergeten eens ze op haar eigen charmante wijze volksmennertje gaat spelen op 'Come See the Duck', en voor het overige een erg puike prestatie levert, zowel op bas als vocaal. Ook Rodriguez en Dietrich doen hun isntrumenten schreeuwen en prevelen dat het een lieve lust is. Geen verrassing, want Deerhoof is nu eenmaal een machine. Een erg chaotische machine, dat wel, maar structureel valt er niets op aan te merken.

De set bestaat voornamelijk uit nummers uit 'Offend Maggie' en platen zoals 'The Runners Four' en 'Milk Man'. Daarnaast is er ook plaats voor materiaal uit de jongste toevoeging, 'Deerhoof vs. Evil', maar de blikvangers blijven toch uit vorige albums komen. Desalniettemin krijgen de nieuwe tracks een aardige live-invulling, voornamelijk dankzij de uitzinnige wijze waarop Deerhoof hun eigen muziek immer vitaal kan laten klinken. Toegegeven, ook Saunier kan 'I Did Crimes for You' niet redden, maar de poging was er. Het einde van de set werd gereserveerd voor ouder materiaal, en afgesloten met een erg knappe uitvoering van 'The Perfect Me', het moment voor Saunier om zich als een bezetene uit te leven.

Alle elementen waren aanwezig voor een spetterend concert, en dat is het ook geworden, al straalt Deerhoof tegenwoordig ongewoon veel vakmanschap uit. Saunier wentelt zich nog steeds in de gecontroleerde chaos, en op één of andere manier worden zijn collega-muzikanten niet stapelgek van al dat gejongleer. Het resultaat is een overdonderende ervaring voor de toeschouwer. Ook in het selecteren van nummers toont Deerhoof zich van zijn beste kant; fans van het nieuwe werk kwamen zeker aan hun trekken, en er werden heel wat oude favorieten afgestoft. Het was dan ook met spijt in het hart dat we de bisstonde al rennend aan ons leiten voorbijgaan. Een Chinees spreekwoord stelt namelijk: 'the NMBS waits for no man'.

U hebt nog twee kansen om Deerhoof aan het werk te zien. Op 12 mei staan ze in het kader van Les Nuits Botanique in het Koninklijk Circus, en in de maand juli maken ze deel uit van Boomtown op de Gentse Feesten.
E-mailadres Afdrukken