De populaire comictekenaar Guillem March maakte voor het eerst een graphic novel op eigen scenario. Karmen, met zijn wervelende mix van Amerikaanse en Europese stijlen, is het geslaagde resultaat.
Soms verschijnen er schijnbaar geruisloos strips waarvan meteen duidelijk is dat ze buiten het gemiddelde album vallen. Zo presenteerde Scratch Books met Karmen een vertaling van Guillem Marchs eerste graphic novel als compleet auteur. March is vooral bekend in de Amerikaanse comicwereld waar hij al enkele van de populairste superheldenfiguren tekende. Tegelijk tekende March, als geboren op Palma de Mallorca, eerder ook al enkele albums voor de Europese markt, zoals het album The Dream op scenario van Jean Dufaux. Hij werkte zes jaar aan Karmen en dit is er ook aan te zien. Hij combineert de grafische spektakelstukken uit de Amerikaanse comics met een Europese gevoeligheid, waardoor hij in Karmen echt een combinatie maakt van Amerikaanse en Europese stijlen.
Karmen is een engel die als taak heeft om pas overledenen op te vangen en te begeleiden naar het leven na de dood. Dat de ene engel de andere niet is, bewijst Karmen. Wanneer Catalina haar pad kruist, geeft Karmen een wel erg eigenzinnige invulling aan haar taak. Op een ingenieuze manier maakt March beetje bij beetje duidelijk hoe Catalina aan haar eind gekomen is en welke misverstanden daarvan aan de basis liggen. Het dilemma is dan ook of de zelfdoding van Catalina omkeerbaar zal zijn of niet voor Karmen.
Grafisch maakte Marchs tekenwerk ons bijna letterlijk duizelig. Zijn perspectieven en zwevende camera’s sturen het verhaal bij momenten als een hyperkinetische drone. Tegelijk doseert March deze passages met sobere scenes waarin vooral gepraat wordt en waarin hij excelleert in personages en karakternuances. Zijn tekenwerk voor Amerikaanse comics is herkenbaar, maar het valt op dat hij zijn stijl daar sterk tot de essentie herleidt om de moordende deadlines van de maandelijkse afleveringen te kunnen halen. In Karmen put hij zich daarentegen uit in details, en dat merk je zowel in de tekeningen als ook in heel rijke scenario.
De twee hoofdpersonages van deze strip, Karmen en Catalina, contrasteren erg doeltreffend tegen elkaar. De ingoede Karmen die het onderste uit de kan wil halen om te helpen, staat tegenover de zelfzuchtige Catalina die negatiever uitgebeeld wordt. Toch behoudt zij ook haar menselijkheid en slaagt de auteur er in om de lezer beide personages te laten geloven, zodat er voor beiden empathie is.
Helaas voor deze strip is de publicatie heel geruisloos verlopen. Natuurlijk zal ook de coronacrisis hiertoe bijgedragen hebben, maar in het enorme stripaanbod is het sowieso al moeilijk om op te vallen. Toch heeft een strip als Karmen alle troeven in handen om het bij het brede strippubliek te maken, door heel aantrekkelijk tekenwerk en een intrigerend, goed verteld scenario. Laat deze recensie dus ook een poging zijn om de schijnwerpers nog even (kortstondig) op Karmen te richten. Deze strip mag zeker nog een kanshebber zijn op eindejaarslijstjes.