Film Top 10 voor 2024: Philippe Vermeer

De enola-filmrecensenten lichten de komende dagen elk hun tien favoriete titels van 2024 toe en op 1 januari krijgt u de samengestelde top 10 van de hele filmredactie. (Om in aanmerking te komen voor deze rangschikking moet een film gedurende het afgelopen jaar een Belgische release hebben gekregen in de bioscoopzalen of via VOD/streaming. Titels van op festivals die pas volgend jaar verschijnen, werden dus niet opgenomen in de lijstjes en verhuizen naar 2025).

  1. The Zone of Interest ( J. Glazer – Usa/Uk/Pl)

Het ijzingwekkend sterke geluidsdesign laat de horror van Auschwitz bijna lijfelijk voelen terwijl de gruwel die zich achter de muren afspeelt koppig buiten beeld blijft.  Jonathan Glazer levert een meesterlijke en beklemmende kijkervaring af die gevormd wordt door het extreme contrast tussen de kille onverschilligheid van een kampcommandant en datgene wat we niet te zien krijgen maar allemaal goed genoeg weten.

  1. Poor Things (Y. Lanthimos – Usa/Uk/Ie/Hu)

Lanthimos en DOP Robbie Ryan trekken alle registers open en leveren een prettig gestoord en visueel uitbundig stukje filmkunst af.  Een waar feest voor het oog met echo’s van Hieronymus Bosch, Francis Bacon, Terry Gilliam, Albert Guillaume en uiteraard Mary Shelly’s Frankenstein.

  1. La Bête (B. Bonello – Fr/Can)

De verteltechniek waarmee Bertrand Bonello de precaire relatie tussen mens-zijn en de escalerende AI-technologie onderzoekt is gedurfd en slim.  Léa Seydoux bewijst nogmaals haar talent in dit gelaagd werk dat onderweg ook nog eens talloze relevante vragen stelt.

  1. Saltburn (E. Fennell – Usa/Uk)

Sensueel, extravagant, mysterieus, verdorven en duivels grappig.  Saltburn is veel tegelijkertijd, maar bovenal prachtig om naar te kijken.  Met een briljante mise-en-scene en een expressionistisch kleurenpallet tilt fotografieleider Linus Sandgren (La La Land, Babylon) de duistere machtsspelletjes naar een hoger niveau.

  1. Civil War (A. Garland – Usa/Uk/F)

Het lijkt alsof Alex Garland zich stiekem amuseert met deze zwartgallige kijk op de toekomst van de Verenigde Staten.  Met een flitsende montage van beeld en muziek wordt de focus gelegd op het beenharde en riskante beroep van oorlogsfotografen.  De aanleiding voor de burgeroorlog die hier de achtergrond vormt is, tot grote frustratie van vele Amerikaanse critici, eigenlijk bijzaak.

  1. La Chimera (A. Rohrwacher – I/Fr/Ch/Tur)

Rohrwacher voorziet haar prent over een rouwende archeoloog die zich koppig vast blijft houden aan het verleden van een sprookjesachtige kwaliteit.  Het duurt even voordat het verhaal van de grond komt – dat was niet anders bij voorganger Lazzaro Felice – maar eens dat gebeurt is het onmogelijk om niet gecharmeerd te zijn.

  1. Anora (S. Baker – Usa)

Stilistisch en vormelijk is dit zeker niet Bakers’ beste film maar alleen al omwille van het hilarische middenstuk is het moeilijk om deze weg te laten uit de top 10.  Een overvolle bioscoopzaal die helemaal mee is en verdrinkt in een aaneenschakeling van lachsalvo’s is een herinnering aan de charme van collectieve filmbeleving.

  1. Furiosa: A Mad Max Saga (G. Miller – Usa/Aus)

Vergeleken met voorganger Mad Max: Fury Road neemt George Miller helaas een beetje gas terug, maar op de momenten – gelukkig zijn er dat nog heel wat – dat dit Cirque du Soleil op wielen over het scherm dendert wordt je nog steeds van verbazing in je stoel gedrukt.  De choreografie van de actie, ook al zijn zowel stunts als effecten meer gedigitaliseerd, is dus wederom indrukwekkend.

  1. La Llegada/Upon Entry (A. Rojas/J. Vásquez – E)

Bijzonder knap hoe Alejandro Rojas en Juan Sebastián Vásquez hun debuutfilm spannend houden met een minimum aan middelen.  De hele prent speelt zich af in de verborgen vertrekken van een luchthaven waar een koppel dat naar de VS wil verhuizen het vuur aan de schenen krijgt gelegd door agenten van de grenscontrole.  Door enkele simpele maar doordachte vormelijke ingrepen wordt de spanning en frustratie van deze gelukszoekers tastbaar.

  1. All of Us Strangers (A. Haigh – Usa/Uk)

Bloedmooie maar hartverscheurende film over onverwerkte trauma’s en eenzaamheid.  Andrew Scott en Paul Mezcal spelen hun rol fantastisch.

recent

Film Top 10 voor 2024: De Filmredactie

De afgelopen dagen kon u de persoonlijke top 10...

Bird

Andrea Arnold wordt algemeen beschouwd als een van de...

Rob van Essen :: Ik kom hier nog op terug

Met een verhaal over een tijdmachine de Libris Literatuur...

#So2024: De songs van het jaar

2024 was een jaar van véle en belangrijke verkiezingen...

aanraders

Grand Tour

Voor zijn in Cannes door de critici onterecht matig...

Megalopolis

Meer dan een kwarteeuw lang (en naar verluidt lag...

Here

Ooit – ondertussen bijna vijf decennia geleden – was...

Small Things Like These

In 2016 stond Tim Mielants – toen een vaderlandse...

Geçis (Crossing/ Crossing Istanbul)

De premisse van Crossing klinkt als de aanzet tot...

verwant

Film Top 10 voor 2024: De Filmredactie

De afgelopen dagen kon u de persoonlijke top 10...

Film Top 10 voor 2024: David Vanden Bossche

De enola-filmrecensenten lichten de komende dagen elk hun tien...

Film Top 10 voor 2024: Brecht Capiau

De enola-filmrecensenten lichten de komende dagen elk hun tien...

Film Top 10 voor 2024: Evelien Van Houdt

De enola-filmrecensenten lichten de komende dagen elk hun tien...

Top 10 voor 2024: Esther De Loose

De enola-filmrecensenten lichten de komende dagen elk hun tien...

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf uw reactie
Vul hier uw naam in