Bird

Andrea Arnold wordt algemeen beschouwd als een van de belangrijkste hedendaagse filmmakers uit het Verenigd Koninkrijk. Met Red Road en Fish Tank wist de sociaalbewuste cineaste in geen tijd opmars te maken binnen het Europese festival- en arthouse circuit. Sindsdien is haar naam en faam alleen maar toegenomen. Ook voor de uitstekende Emily Brontë-adaptatie Wuthering Heights en de energieke roadmovie American Honey (goed voor een derde juryprijs in Cannes) kreeg Arnold veel lof toegezwaaid. Na het atypische Cow, de documentairefilm die een complete stijlbreuk betekende, begeeft de regisseuse zich opnieuw op vertrouwd terrein, al verkeert ze niet in haar beste vorm.

Bird ligt nochtans perfect in het verlengde van haar vroegere werk. Net als Fish Tank of American Honey focust de film op een tienermeisje dat haar weg zoekt in een turbulente, vaak vijandig gezinde wereld. Bailey, indrukwekkend vertolkt door Nykiya Adams, woont samen met haar stoere halfbroer en jonge vader (een onder tattoos bedolven Barry Keoghan) die een kraakpand bezet in het Noorden van Engeland. De gespannen relatie tussen de gezinsleden wordt opgedreven wanneer Bailey’s autoritaire pa aankondigt te zullen trouwen met z’n nieuwste vlam, waarna zijn twaalfjarige dochter hem de rug toekeert en per toeval het pad kruist van de stoïcijnse Bird (rol van Franz Rogowski), een zonderling figuur met een eigenzinnige geest (een fantast of beschermengel?), met wie het verwarde meisje een onverwachte vriendschap sluit.

Andrea Arnolds compromisloze regiestijl wordt reeds lang gekenmerkt door haar naturalistische benadering en onbevangen blik. Ook nu weer toont ze een groot empathisch vermogen voor haar protagoniste die veel tijd alleen doorbrengt en geleerd heeft voor zichzelf te zorgen. Arnold zit nieuwkomer Nykiya Adams – op wiens schouders het gewicht van de film rust – dicht op de huid en volgt alles vanuit haar perspectief. Dit vertaalt zich in een mix van rauw stedelijk drama en magisch realisme, in een coming of age-verhaal over zelfontdekking en veerkracht. Arnold drukt ons met de neus op de schrijnende levensomstandigheden waarin het gebroken gezin leeft, maar laat dit meer dan anders contrasteren met een vleugje poëzie.

Niettegenstaande de opnames van Bird geplaagd werden door verschillende tegenslagen, werkte de totstandkoming van de prent op een bepaalde manier ook bevrijdend voor de regisseuse. Toch steekt Bird maar bleekjes af tegenover veel van haar eerdere films die barstten van originaliteit en lef. In Bird legt Andrea Arnold de symboliek er nogal dik op en klutst ze een aantal losse ingrediënten uit Fish Tank en American Honey bij elkaar, wat ook nog verweven wordt met de kitchen sink-cinema van Ken Loach. Ze overgiet dit alles met een pompende soundtrack (de Ierse postpunkband Fontaines D.C., Sleaford Mods, Blur en Coldplay, om maar enkele artiesten te noemen) die accordeert met het handgeschoten camerawerk van haar vaste fotografieleider Robbie Ryan. Al deze ingrepen kunnen niet beletten dat de film geen grootschalige impact heeft, omdat hij geregeld een déjà vu-gevoel oproept en ietwat dreigt te worden herleid tot een formule. Misschien is de tijd rijp om aan introspectie te doen en is de cineaste stilaan aan herbronning toe.

6
Met:
Nykiya Adams, Franz Rogowski, Barry Keoghan
Regie:
Andrea Arnold
Duur:
119'
2024
Uk, Usa, Frankrijk, Duitsland

verwant

Emilia Pérez zegeviert op European Film Awards 2024

In het Zwitserse Luzern werden gisterenavond de jaarlijkse European...

Blog Film Fest Gent 2024

Zoals elk jaar zijn de enola-recensenten aanwezig op het...

Saltburn

De eindejaarslijstjes zijn nog maar net afgewerkt of daar...

The Banshees Of Inisherin

Regisseur Martin McDonagh is vooral bekend omdat hij in...

Cow

Er zijn opvallende gelijkenissen tussen Andrea Arnolds Cow en...

aanraders

Grand Tour

Voor zijn in Cannes door de critici onterecht matig...

Megalopolis

Meer dan een kwarteeuw lang (en naar verluidt lag...

Nosferatu (2024)

De roman Dracula van Bram Stoker lag in de...

Here

Ooit – ondertussen bijna vijf decennia geleden – was...

Geçis (Crossing/ Crossing Istanbul)

De premisse van Crossing klinkt als de aanzet tot...

recent

Malvin Moskalez :: Not Today

Het leven loopt nooit rechtlijnig en is geenszins zwart-wit....

Nosferatu (2024)

De roman Dracula van Bram Stoker lag in de...

Top 10 voor 2024: de filmredactie

De afgelopen dagen kon u de persoonlijke top 10...

Rob van Essen :: Ik kom hier nog op terug

Met een verhaal over een tijdmachine de Libris Literatuur...
Vorig artikel
Volgend artikel

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf uw reactie
Vul hier uw naam in